torstai 23. lokakuuta 2014

Kirjadystopia

Helsingin Sanomat ilmoitti tänään avaavansa digitilaajilleen HS Kirjaston, tablettilaitteilla toimivan sähköisen kokoelman, jonne tulee viikottain kotimaista luettavaa. Eräs kohta uutisessa kiinnitti erityisesti huomioni, vaikka en HS:n digitilaaja olekaan:

"Kirjojen välissä näytetään ajoittain mainontaa. Ilmoitukset eivät kuitenkaan sekoitu kirjojen teksteihin, koska mainokset ovat koko sivun kokoisia."

Ehkä olen ollut naiivi, mutta ajattelin oikeasti, että kirja olisi ollut viimein paikka minne mainokset ujuttautuvat. Onhan se hidas media ja vain hetken valokeilassa. Tai ehkä olen auttamatta ajastani jäljessä, enkä vain tiedä, että tämä on ollut käytäntö jo englanninkielisen maailman e-kirjoissa. Onko näin?

Olen miettinyt suhdettani lukemiseen viime vuosina yhä enemmän ja tullut siihen johtopäätökseen, että kirja edustaa minulle eräänlaista viimeistä linnaketta hektisen internet-kulttuurin keskellä. Menen kirjan äärelle hiljentymään, kuuntelemaan ja näkemään. En edes yritä keskittyä mihinkään muuhun kun luen.

Koska olen työni puolesta jatkuvan viestitulvan pommituksessa 8 tuntia päivässä ja sitten vielä vietän aikaani somessa, arvostan kirjan yksinkertaisuutta valtavasti. Melu ja hälinä ovat poissa, asioita saa maistella omaan tahtiin ilman tehokkuusvaatimuksia. Saan keskittyä tarinaan ilman keskeytyksiä.

Monessa muussa mediassa olemme jo tottuneet mainoksiin. Niitä on Facebook, blogimaailma, sähköposti, uutissivustot, Youtube ja muu netti pullollaan. Elokuvateatterissa mainoksia tulee ennen elokuvaa, samoin DVD:llä ja lehdissä. Mutta kirja on ollut paikka, jossa ei mainosteta mitään. Kirja on tarjonnut puhtaasti lukuelämäksiä ja lepohetken.

Kuten sanoin postauksen alussa, ei HS:n uutinen tai palvelu kosketa minua henkilökohtaisesti. Kirjoittajana en kuitenkaan voi olla miettimättä onko tämä suunta, johon olemme ajautumassa. Kauppalehden kirjamessuotsikot ovat ennustettavasti surkeita myyntilukuja ja ennusteita, joissa manataan kirja-alan kuolemaa. Ehkä mainostajat pelastavat kirjan?

Kas tässä Pasi Ilmari Jääskeläisen novellikokoelma Taivaalta pudonnut eläintarha  kaukaisessa tulevaisuudessa:

HUOM! Kuvaa on manipuloitu. XD

Kaikkea muutosta vastaan on turha itkeä, sillä kehitys ei ole pysähtymässä. En vain soisi kirjan tulevaisuuden näyttävän tältä.

Kokemamme tarinat ovat jo nyt mainosten kyllästämiä, joten eikö kirja voisi pysyä niistä riippumattomana? 

13 kommenttia:

  1. En ole törmännyt englanninkielisissä ekirjoissa mainoksiin, ellei oteta lukuun kirjailijan muiden teosten listauksia ja niihin liittyviä kehulauseita. Ei siitä tietenkään pitkä matka ole kustantajan muiden kirjojen mainostamiseen tai ulkopuolisten tahojen mainostilan ostamiseen. Kustantajan omia mainoksiahan on maailmalla painetuissakin kirjoissa ollut jo kauan, lähinnä pokkareissa kai.

    Minäkään en haluaisi törmätä kesken tekstin mainoksiin. Samoin koen ekirjan, rauhallisen lukemisen formaattina, omana maailmana, jonne olisi vaikea hyväksyä tunkeutujia minun ja tekstin väliin. Jopa kirjan alkuun en haluaisi mainoksia. Kirjan loputtua niillä ei olisi niin väliä, ne voisi jättää huomiotta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan joskus lapsena repineeni Harlekiineista mainoksia pois kirjan keskivaiheilta. Mutta irtirevittyinäkin mainosten rumat jäljet keskeyttivät lukukokemuksen. :(

      Kuvittelisin e-kirjan olevan tietyssä mielessä kannattavampi mainospaikka kuin painetun kirjan. E-kirjan mainokset voi aina päivittää. Mutta samaa mieltä olen mainoksista kirjan alussa ja keskellä. Kirjojen lopusta olen joskus bongaillut saman kustantajan muita kirjoja, eikä se ole minua haitannut.

      Poista
  2. Lueskelen e-kirjoista lähinnä ilmaisia näytteitä. Yhteen mainokseen olen törmännyt, mutta se oli ennen kuin kirja ehti alkaa... Saatan muistaa väärin, mutta olikohan Mielensäpahoittaja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli tätä on jo liikkeellä ja saattaa hyvinkin olla nykytrendi. :(

      Poista
  3. Muistelisin nähneeni joissain jenkkiläisissä kirjoissa muutamalla viimeisellä sivulla mainoksia toisista samantapaisista kirjoista. Se ei oikeastaan ole haitannut, koska nuo vikat sivut voi skipata, jos siltä tuntuu tai sitten voi bongailla niistä lukuvinkkejä.

    Sen sijaan jos mainoksia alkaisi tulla varsinaisen kirjan keskelle, se kyllä häiritsisi minua. E-kirjasovellukseen varmaan joku vielä tarvittaessa kehittää Adblockerin, kun niitä on ihan Internet-selaimillekin tarjolla... mutta jos paperikirjaan alettaisiin painaa mainoksia esim. lukujen väliin tai vielä pahempaa keskelle lukuja, niitä ei pääse pakoon millään.

    Olen mainosten välttelijä, joten ajatus ei kamalasti miellytä, mutta katsotaan, mitä tuleman pitää. Ja en minäkään Hesaria tilaa, joten tämä ei kosketa minua. Sen sijaan mietin, nähdäänkö pian vastaavaa ilmiötä jopa e-kirjoissa, jotka on ostanut (toisaalta luulisi hinnan kattavan kulut, jolloin siihen ei tarvittaisi mainoksia).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin kans tuota Adblockeria, mutta mieluiten pitäisin kirjat kirjoina. Ja lukujen väli on ihan sietämätön paikka mainokselle, etenkin jos kirja on koukuttava. Saattaisin jopa kuvitella, että ärsyttävät mainokset saavat luopumaan lukemisesta.

      Viime vuosinahan on puhuttu paljon kustannustoiminnan kannattomuudesta, joten mainokset voisivat aivan hyvin auttaa kattamaan kulut ja riskin epävarmemmissa projekteissa. Voin kuvitella tulevaisuuden, jossa yritykset sponsoroivat kirjailijoita ja oman kirjani kannessa on suuren kansainvälisen firman mainos. O.O'

      Poista
  4. Joissain harlekiineissa on näkynyt mainoksia tekstin välissä, mutta ne yleensä mainostavat kustantamon muita kirjoja. Jenkkiläisissä kirjoissa taas voi olla pitkätkin mainossivut lopussa, jossa on näytelukuja, kuvia kansista, kehuja jne. Eivät ole minua erityisemmin haitanneet, mutta pärjäisin ilmankin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lopun mainossivut ymmärrän etenkin pienillä kustantamoilla ja olen niitä selannut ihan kiinnostuneena. Hyvän kirjan jälkeen voi tulla lukuinto, jolloin uusi luettava kelpaa. Uutisessa puhuttiin kuitenkin "kirjan välissä" esitettävistä mainoksista, joka saa ainakin minulla niskakarvat heti pystyyn.

      Poista
  5. Kammottava tulevaisuus, jos kirjan sivujen välissä joutuu sietämään mainoksia! Ei kun hups, tämä oli jo nykyisyyttä. Uutinen ei minuakaan sillä tavalla kosketa, etten ole HS:n digitilaaja. Joka tapauksessa minulle tuli mieleen, että kirjoissa loikkaa silmille sitä samaa mainoskamaa kuin Hesarin nettisivuilla. Ei olisi kiva lukea kirjaa, jossa silmille hyökkää joku grillimakkaramainos. Tässähän on tietysti varmaan joku rahastuskeino tulevaisuudessa: jos maksaa enemmän, saanee mainoksettoman kirjan. Vähän niin kui Spotifyssa... En pidä edes niistä muiden kirjojen mainoksista jenkkikirjoissa. (Muissa en ole niihin vielä törmännyt, voi olla että niitä on.) Jos mainoksista kirjoissa tulee tulevaisuudessa joku vakio, no, onneksi kirjastot ovat täynnä lukemattomia vanhoja kirjoja...

    En pidä mainoksista muutenkaan. Ymmärrän, että niillä katetaan kuluja nettisivuilla ja muilla, mutta en ymmärrä mikseivät ne voisi olla edes vähemmän häiritseviä. Vihaan varsinkin ponnahdusikkunamainoksia. Radiosta kuuntelen vain Ylen kanavia, koska en kestä sitä mainosmäärää. Mainoksia on enemmän kuin musiikkia tai siltä ainakin tuntuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin kans silmille hyökkääviä, vilkkuvia, punaisena manaavia grillimakkaramainoksia! Tai kuvittele LIDLin grillimestarimainos liikkuvana kuvana e-kirjan välissä. O.O'

      Mainokseton kirja saattaa tosiaan olla myyntivaltti. Välttelen jo nyt mainoskanavia ja elokuvateattereiden mainokset ärsyttävät joka kerta (siis joku sähkömainos, ei toisen elokuvan traileri).

      Onhan tietenkin mahdollista tehdä mainoksista kirjamaisia ja jotenkin siedettäviä, mutta kun jatkuvasti puhutaan siitä, että tulevaisuuden e-kirjoissa on myös ääntä ja liikkuvaa kuvaa, on tähän vaikea uskoa. Eikö kirja saisi pysyä kirjana?

      Poista
    2. Muistan, että olin ihan ihmeissäni joskus lapsena, kun ekan kerran kävin Finnkinossa. "Siellä näytettiin kauppamainoksia ennen elokuvaa!" Pikkupaikkakunnallamme elokuvateatteri ei kuulunut mihinkään ketjuun, eikä mainoksia näytetty ennen elokuvaa. En ole ihan varma, näytetäänkö edelleenkään.

      Kuvittelin, hui! En vastustaisi niin kovasti kustantamon muiden kirjojen mainostamista kirjan lopussa, mutta kun tosiaan se tuskin jäisi siihen, vaan e-kirjassa voisi pompata silmille mitä vain. Tai sitten lukemaan ei pääse ennen kuin on katsonut kolme todella pitkää mainosta! (Jossain Katsomon/Ruudun tai vastaavan nettitv:ssä törmäsin tällaiseen, yhden mainoksen olisin vielä kestänyt, mutta lopulta luovutin ja jätin katsomatta pätkän.)

      Poista
  6. Aika kammottava ajatus minustakin! Olen minäkin noissa englanninkielisissä kirjoissa nähnyt esim. muiden samantyyppisten saman kustantajan kirjojen mainoksia, mutta ne eivät haittaa, koska ne ovat siellä lopussa joten ne voi skipata eivätkä ne tunge lukukokemuksen keskelle. Toisaalta niistä voi joskus bongata lukuvinkkejä.

    Minäkin inhoan mainoksia noin ylipäätään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lukuvinkit ovat jees. Näen ongelman vaan siinä, että isot sponsorirahat eivät liiku kirjoissa, vaan ihan muissa tuotteissa. Jos kirjassa on vaikkapa paljon irtoseksiä, saat lukea vaseliini- tai ehkäisyvälinemainoksia. XD

      Joo, vihaan kans mainoksia. Niitä ei voi nykyään paeta oikein millään. Kymmenen vuoden päästä Minority Report-elokuvan tulevaisuus on varmaan totta. Siellä hologrammimainokset on kohdennettu asiakkaalle (skannamalla silmä) ja ne kyselevät tyyliin "mitä piditte viimeisestä ostoksestanne?". O.O

      Poista