tiistai 16. syyskuuta 2014

Sanaton

Olen hämmentynyt, ahdistunut ja riemuissani.

Minut on valittu opiskelemaan Viita-akatemian kirjoittajakouluun.

Olen silmäillyt eri opiskelupaikkoja jo useamman vuoden ja pohtinut miten limittäisin opiskelun parhaiten arkeeni. Kirjoittajakoulu valikoitui hakukohteekseni oikeastaan jo viime syksyllä ja olen siitä lähtien odottanut tilaisuutta hakea sinne.

Minulla oli hassu tunne, että se sopisi minulle.

Hyväksynnän myötä päässä pyörii aika lailla. Mitä valinta tarkoittaa kirjoittamisen kannalta? Voinko enää poukkoilla ideasta toiseen vai ohjaako opiskelu minut kohti yhtä kiintopistettä?

Ja onhan palautteen kuuleminen kasvotusten aivan hirveää verrattuna sähköpostiin! Miten kirjoittamista edes opiskellaan (Vihje: todennäköisesti kirjoittamalla)?

Ajatukset lentevät seinille ja järki on sammunut lopullisesti.

Nyt on sanaton olo. Kerrankin.

24 kommenttia:

  1. Onneksi olkoon! Koulutuksesta on varmasti iso hyöty kirjoittamisen kannalta!

    VastaaPoista
  2. Onnea, onnea! Varmasti opit paljon sekä omasta että muiden teksteistä! :) Ja eiköhän aikaa jää hieman poukkoiluunkin (toisaalta keskittyminenkin voi välillä tehdä hyvää, ainakin minulle tekisi, luulen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, odotan innolla vieraiden kirjoittajien tekstejä. Niitä on aina antoisa kuunnella ja lukea. :)

      Poista
  3. Onnea, onnea, onnea! Välitähän oppejasi sitten eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enköhän minä ainakin jossain muodossa kirjoita niistä. ;)

      Poista
  4. Oih, suuresti onnea! :) Nuo kirjoituskoulujen yhteisöt ovat aina tavattoman innostavia. Nauti paljon ja ota kaikki mahdollinen hyöty irti opetuksesta. Sinulla itselläsi on myös paljon annettavana muille opiskelijoille. Käy runsaasti keskusteluja ja pidä silmät ja korva auki uusien ideoiden varalta.
    Itseäni on näin jälkeenpäin vähän harmittanut se, että Oriveden Opistolla opiskellessani vetäydyin monista vapaaehtoisista työpajoista. Olin vähän ujo siihen aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän tietenkin jännittää etukäteen millaiseen ryhmään menee, mutta eiköhän se siitä.

      Tuollaisia ei kannata harmitella. Kirjoittajat ovat palautekypsiä eri aikoina ja minä olin ainakin nuorena liian herkkä tämän tyyppiseen opiskeluun, vaikka minulla oli siihen taidelukion kautta mahdollisuus. Kyllä aina tulee uusia tilaisuuksia! ;)

      Poista
  5. Onnittelut opiskelemaan pääsemisestä :) Kuulostaa todella mielenkiintoiselta tilaisuudelta!

    Pöllähdin blogiisi tuolta J.S. Meresmaan blogin kautta, kun huomasin, että olit verrannut Linniä FFV:n Farisiin. Piti heti tulla tutkimaan, kuka hengenheimolainen mahtaa olla kommentin taustalla (olen siis pitkän linjan FF-fani ja harrastan kirjoittamista). Blogisi vaikuttaakin sen verran mielenkiintoiselta, että taidan jäädä seurailemaan postauksiasi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Ahaa, mikä sattuma! Olen tosiaan kans FF-fani ja entinen fan fiction kirjoittaja. Pelisarjalla on ollut suuri vaikutus teksteihini ja se sytytti esimerkiksi kiinnostukseni animeen ja japaniin aikanaan.

      Vaikka nykyään pelailen paljon vähemmän (no okei pelasin juuri FF13 pelit... ja FF12:sta... ja Star Oceaniakin tuli tahkottua kesällä - ilmankos minulla ei ole aikaa kirjoittaa!), tarjoavat etenkin Nobuo Uomatsu ja Yoshitaka Amano edelleen inspiraatiota.

      Toivottavasti blogin sisältö on mielenkiintoista! :)

      Poista
  6. Kuulostaa mahtavalta! Tietenkin, kuten kaikessa opiskelussa, on vaarana, että kirjoittaminen alkaa tuntua puulta. Tsemppiä! ^^ Minäkin haluaisin päästä johonkin opiskelemaan, mutta katsotaan sitä keväällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi tämä ei ole kokopäiväistä, vain 1-2 vkl kuukaudessa. Siinä luulisi olevan tarpeeksi aikaa tehdä muutakin kuin kirjoittaa. ;)

      Eiköhän sopiva opiskelupaikka löydy sinullekin, kun kärsivällisesti etsii. :)

      Poista
    2. Sittenhän se kuulostaa about samalta kuin Helsingin Kriittinen korkeakoulu! Ajattelin hakea nimittäin sinne. Kaverini opiskelee siellä ja sanoi, että voisi sopia minulle. ^^

      Poista
  7. Onneksi olkoon! Viita-akatemia on kova juttu, sieltä saa hyvät eväät monipuoliselle kirjoittamiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suurkiitos! Olen kuullut paikasta kovasti kehuja. :)

      Poista
  8. Onneksi olkoon! Olen itsekin Viita-akatemian kasvatti ja muistelen opetuksen antia lämmöllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Et ole suinkaan ensimmäinen Viitalainen, jolta kuulen kehuja. Enköhän sovi sinne loistavasti. ;)

      Poista
  9. Onnea, vaarna :)
    Än

    VastaaPoista
  10. Hurjasti onnea! Itsekin tosiaan pääsin sinne Oriveden kirjoittajakouluun - olisi mukava tulevaisuudessa kuulla, onko tuo Viita yhtään samankaltainen. Toivottavasti viihdyt! Meillä oli viikko sitten ensimmäinen kokoontuminen kasvotusten ja oli ihan hurjan antoisaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Ihan kauheasti en varmaan päivittele koulutuksen kuulumisia, ne kun linkittyvät usein aika vahvasti siellä työskenteleviin ihmisiin, mutta jotain yleistä asiaa voikin tulla. Meillä oli myös jo ensimmäinen tapaaminen ja lupaavalta vaikutti.

      Poista
  11. Onneksi olkoon vielä tätäkin kautta! Viita on mahtava. :-)

    VastaaPoista