keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Vaihdan nimesi

Alkuun nopea päivitys lukuhaasteeseeni. Luin viime kuussa viitisen kässäriä kirjoittajatovereiltani, joten muu lukeminen jäi siinä sivussa. Sinänsä hieno saavutus ja olen kyllä lukenut, mutta hieno haasteeni tyhjentää kirjahyllyni ei nyt edisty yhtään (luovutin taas Musta Torni #4:n suhteen, vaikka pääsin jo 500 sivulle)! :(

Olen lueskellut iltaisin Diana Galbadonin Muukalainen-kirjaa, joka on mukavaa vaihtelua aiheensa puolesta. Luin nuorempana paljon historiallista romantiikkaa, joten kirja herättää kotiinpaluun tunnetta minussa. Ylianalyyttinen ajattelu unohtuu ja nautin vain lukemisesta. Ja onpa ihana lukea hitaammin käynnistyvä kirja, jossa on pohjustettu päähenkilön elämää uskottavasti!

Halusin jo niin kovasti ruksia tästä kirjoja... ei sitten! :(

Mutta puhutaan silti kirjoittamisesta. Aikaa on vielä runsaasti ennen Novan aikarajaa. Olen edistynyt yllättävän hyvin novelliprojekteissani, vaikka muutakin tekemistä on tosiaan ollut. Olen muokkaillut vanhan novellini kieltä sujuvammaksi ja yritän istuttaa siihen yhden uuden kohtauksen: ohimenevän unikuvan, joka syventäisi päähenkilöä.

Samalla olen lukenut ko. novellin aivan ensimmäistä versiota. Siis sehän oli aivan kamala! Ei tietoakaan rytmistä, asiat on selitetty puhki jne. Tällaisissa tapauksissa oikeasti tajuan miten korvaamatonta koelukijoiden apu on.

Varsinainen ongelma on kuitenkin upouusi Nova-novelli. O.o'

Olen työstänyt sitä tavoilleni epäuskollisesti ja lopputulema on kummallinen otus. Kirjoitin sen minä-kertojalla, vaikka olen tuhanteen otteeseen kironnut minä-kertojia (ilmeisesti LP:stä on jäänyt jotain päälle). Novelli sopii mainiosti vaadittuun 20 liuskaan, sillä sen idea on tarpeeksi yksinkertainen.

Menen jo kolmannessa versiossa. Vaihdan usein versiota, kun alan tehdä niin massiivisia poistoja/muokkauksia olemassaolevaan, että versio tuntuu jo aivan erilaiselta. Viimeksi vaihdoin fontin ja hahmojen nimet sekä lisäsin pari kohtausta lisää. Tämä karkotti blokin ainakin toistaiseksi. Kumma juttu miten hahmon nimikin voi olla itsessään inspiraatio. O.o

Viillän novellin pinnasta sanoja ja lauseita koko ajan pois. Raskainta on kirjoittaa uutta tekstiä, kun suhteeni vanhaan muuttuu. Viimeiset lauseet olen jo kirjoittanut ja tiedän siis miten tarina päättyy.

Siinä keskellä on tyhjä aukko. Olen joutunut luonnostelemaan juonen kerta kerran perään, jotta näkisin vaihtoehtoni. Olen jumissa symbolismin, pimeän ja kohmeen verkossa. Rytmi on hidastunut, aika seisoo ja tuntuu etten saa protagonistiani mitenkään liikkeelle. Jotain tarvitsisi kuitenkin keksiä. :P

Mutta eipä tässä muuta: Novelleja, novelleja. Tuntuu että alan viimein hanskata novellin rakenteen ja lyhyen tarinankerronnan. On muuten loistavaa harjoittelua kässäriäkin varten, kun asioita ei voi jaaritella. ;)

16 kommenttia:

  1. Mun Nova-mahdollisehdokkaalla on päinvastainen ongelma. Se on jo kirjoitettu alusta loppuun. 700 sanaa. Ei ole onni liika tiivistämiskykykään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 700 sanaa? O.O

      Olet totisesti sisäistänyt lyhytsanaisuuden! Ehkä tähän kannattaa suhtautua tiivistelmänä, jonka pohjalta tapahtumat voi jakaa useampaan kohtaukseen ja sitä kauttaa lihottaa hiukan.

      Mutta niinhän se menee, että toisen kirous on toisen haave. ;)

      Poista
  2. Luulin tehneeni itselleni karhunpalveluksen kun käytin viime vuoden aika lailla novelleihin, mutta se olikin loistavaa harjoitusta. Luulen että jokaisen proosailijan pitäisi harjoitella lyhyempiäkin muotoja. Itse sain valaistumisen mitä teemaan tulee. Toivotaan vain että toteutus on romaanissa novelleja parempi. xD

    Laitahan novelleja tulemaan jos tarvitset koelukijaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerro ihmeessä millaisen teemavalaistumisen sait! Teema on riivannut minua aiheena jo pitkään. Minustakin lyhyellä tekstillä on helpompi harjoitella sujuvaa kerrontaa ja ylimääräisen editointia.

      Novelli lähtee sinne heti, kun saan tuon kirotun aukon kirjoitettua. ;)

      Poista
  3. Voi ei, Velho sentään! Tsemppaisit nyt loppuun, ei kai paljon ole enää jäljellä! =D Itsekin muistan, että Velhon kanssa piti hiukan tsempata, mutta it´ was worth it. Vähiten suosikkini (onko tuo edes suomea?!) koko sarjasta. =D

    Kiva, että olet edistynyt novellin parissa. Minunkin pitää varmaan kohta kaivaa se melkein pari kuukautta sitten kirjoittamani novelli esiin, ja viilailla sitä, jos kerta aion osallistua kisaan. Minä aina ihmettelen muita, jotka kirjoittavat monta versiota; minä kirjoitan aina vain yhden, that´s it, ja sen vaan laitan sitten napakampaan muotoon. Ehkä minusta ei siksi koskaan tule oikeaa kirjoittajaa, kun en jaksa tarpeeksi jahkata saman jutun kanssa. Mutta jotenkin minulla on se tarina, ja minä laitan sen paperille. Harvoin mitään suurempaa muuttelen jälkikäteen. =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis voiton puolellahan ollaan jo! Kirja on yhä yöpöydälläni, mutta pitäisi kai tsempata ja lukea se loppuun joku viikonloppu (siis haavekuvissani). Sinänsä harmi, koska minulla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa Kingin muoden kirjojen kanssa. Liekö sitten se, että ilmassa on "hukkareissun" tuntua ärsyttää. On kumminkin jo aika selvää miten Susanin käy. :(

      Sinä olet ehkä parempi suunnittelemaan? Minun suunnitelmani muuttuvat aina matkan varrella. Huomaankin ettei joku juttu toimi paperilla yhtä hyvin kuin päässäni ja joudun korjaamaan sen. Olisi hienoa kirjoittaa vain yksi versio ja siitä sitten hiottu lopullinen "suolla rämpimisen sijaan". :)

      Poista
  4. Minun novanovellillani on sellainen ongelma, että sitä ei ole vielä olemassakaan... :D

    Joskus kuulin väitteen, että pitää ensin osata kirjoittaa romaani, ennen kuin onnistuu novellissa, en tiedä mihin tämä perustui, ehkä siihen, ettei novelli ole niin helppo laji kuin kuvitellaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aiotko sinäkin osallistua? Ehkä se onnistuu paremmin, kun kässärien käsittely on ohi?

      Mielenkiintoinen väite. En tiedä siitä kumpi täytyy osata ensin, mutta molemmat muodot kehittävät kyllä kirjoittamista. Ehkä romaanin kirjoittamisessa kehittyy sellainen "rivien väliin" kirjoittaminen? Kuvittelisin että teema on helpompi asia laajassa kokonaisuudessa kuin lyhyessä tarinassa, joka on ehkä aika kirjaimellinen aluksi.

      Poista
    2. Se perustui kai jotenkin siihen, että ihmiset yleensä aloittavat novellien kirjoittamisesta, ja sitten he eivät opi hallitsemaan isoa kokonaisuutta, ja sitten kun hallitsee ison kokonaisuuden voi opetella hallitsemaan pientä. o.O Tai jotain.

      Kaikkeahan minä aion, katsotaan tuleeko toteutumisesta mitään. :D

      Poista
    3. Ainahan voit kirjoittaa jonkun (SL) spin-offin Novaan! Se voisi olla hauska kokeilu. :D

      Poista
    4. Taisin jo sanoakin, mutta tämä idea innoitti minua todella. :D

      Poista
    5. Hienoa! :D :D Ideavirukset leviävät taas.

      Poista
  5. Novelleista ja romaaneista ja niiden kirjoittamisen eroista sen verran, että minun on aina ollut paljon helpompi kirjoittaa romaaneja, kaikki tarinani syntyvät yleensä romaanikokoisina, ja vasta viime vuosina kirjoittajakoulutuksen ja fanfictionin avulla olen oppinut kirjoittamaan lyhyempiäkin tarinoita. Minusta tuntuu että minulla lyhyempien tarinoiden kirjoittaminen auttaa pitkien kanssa, koska tosiaan opin edes vähän vähemmän jaarittelemaan, ja toisaalta rakennetta on kuitenkin helpompi harjoitella 10-20 sivua pitkän tekstin kanssa kuin 400 sivua pitkän jonka ensimmäisenkin version kirjoittamiseen menee melkoisen pitkän aikaa... Toisaalta tarinat kuitenkin enimmäkseen vain syntyvät minulla romaanipituisina, joten on ehkä loogista, että opin kirjoittamaan novelleja vasta nähtyäni että tarinan valmiiksi saaminen on mahdollista siinä minulle luontevammassakin lajissa. Tai jotain. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitin fan fiction vuosina enemmän lyhyitä juttuja, mutta täysin originaalin materiaalin kanssa tuntuu, että opetustyö on aloitettava uudelleen. Minusta novelli ja romaani ovat yhtä haastavia, novellit vain saa nopeammin kuosiin, koska editoitavaa on vähemmän. Minulla on niin paljon ideoita, että niitä on välillä vaikea venyttää kässäreiksi, joten novelli pelastaa tässä suhteessa. :D

      Poista
  6. Oh, Muukalainen! Odotan mielenkiinnolla mitä pidit/et pitänyt ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toistaiseksi ei olla sorkittu yhtään berserk-nappuloitani, joten hyvältä näyttää! :)

      Poista